Isnin, 28 Mac 2011

Tragedi Di Bulan Mac - Vol 1

Assalammualaikum..

Masih ingat tak entri yang bertajuk Marajuk ke?
Mak ada sebut yang Mak telah ditahan wad Hospital Pontian selama 3 hari 2 malam..
bermula pada hari Ahad, 13hb hingga hari Selasa, 15hb Mac yang lalu..

Entri kali ini Mak nak kongsi kronologi..
tragedi tersebut disini..
tapi tiada gambar ya.. :)

Lokasi bermula di : Sarang Tingkat 3, Kuarters Penjara Simpang Renggam

Jumaat, 11hb Mac :

Setelah Mak siap masak makan malam..
dan sedang menemani si Haqq menonton TV..
tiba-tiba Mak rasa sejuk sangat..
lalu Abah berikan Mak toto untuk selimutkan badan..
tapi Mak masih rasa sejuk..

Lalu Mak masuk dalam bilik, naik atas katil..
dan terus berselubung dalam comforter tu..
tapi masih lagi kesejukkan..
walaupun dah diselimutkan dengan toto tadi..
maknanya ada 2 lapis lah kan..

Masa tu Mak rasa sangat sejuk..
dan badan-badan Mak pun rasa bisa..
Mak kesejukkan sampaikan badan pun menggigil..
dan hampir kancing gigi.. :(

Mak suruhlah Abah tolong urutkan badan-badan Mak ni..
tapi bila Abah mula nak urutkan badan..
si Haqq pula datang merengek dengan Abah..
dia tarik-tarik tangan Abah ajak untuk menonton TV..

Mak memang dah tak larat sangat nak bangun..
nak hidangkan makan malam untuk Abah dan kawan-kawan Abah..
so Abahlah yang buat sendiri sambil ditemani dengan si Haqq yang nakal tu..

Sebenarnya malam tu..
adalah malam terakhir Abah shift malam..
tapi Abah terpaksa mintak tukar shift esok pagi..

Yelah, untuk teman Mak di rumah..
bukan apa, dengan keadaan Mak yang macam tu..
siapa nak layan dan jaga Haqq.. :(

Sepanjang malam Mak tak boleh nak tidur dengan nyenyak..
sekejap rasa sejuk sangat..
sekejap rasa panas sangat... :(

Sabtu, 12hb Mac (10am) :

Ingatkan demam Mak ni sekejap je..
bolehlah Abah masuk kerja pagi tadi..
tapi demam Mak masih tak kebah lagi..

Jadi, Abah pun buat keputusan untuk ambil cuti kecemasan..
memandangkan keadaan Mak yang masih tak sihat tu..
Abah bawa kami balik rumah Pontian..

Tengahari tu Mak ke Klinik Halizah..
bila doktor dah buat pemeriksaan..
dia dapati panas badan Mak sudah cecah 39..
dan sahkan demam Mak ini adalah disebabkan virus..

Tapi bukan denggi atau kencing tikus..
sebab Mak hanya demam dan bisa badan je..
tiada gusi berdarah atau simptom je arah penyakit tersebut..

Walaupun Mak makan ubat yang telah diberikan..
demam Mak masih lagi On Off seperti semalam..
cuma menggigil tu telah kurang sedikit..
dan tiada nak kancing gigi lagi..

Pada malam tu Mak tidur sendirian di bilik belakang..
sebab Mak tak nak virus demam merebak pada Haqq dan Abah..
cuma sekali je kejutkan Abah suruh ambilkan air di dapur..

Eh, dah panjang rasanya ni..
nanti Mak sambung lagi ya..
kesudahan Tragedi di Bulan Mac ni.. :)

- Mak Haqq

7 ulasan:

NURUL JAMIAN berkata...

oh kiranya kid demam lah hari tu ye

abah dan mak haqq berkata...

aah nurul..
demam yang on off je..
tak larat nak bangun..
seluruh badan bisa-bisa je..
tak pernah kid demam macam tu..

Zaidah berkata...

takut jugak klu kena kancing gigi....sebab sekarang nie memacam virus dah ade kat pasaran...so kenalah berhati2...

yaya+frdz+auf berkata...

bisa2 ni bahaya gak wak. apepun take care eh wak.

abah dan mak haqq berkata...

kak zai : mujur saya yang kena..kalau haqq yang kena mau tak meroyan saya..

yaya : sesama kasih yaya..kamu pun begitu juga ya :)

Mommy Fara berkata...

hah! kid nie...saspen tau!...tak sbr la nak bace sambungan tu....

abah dan mak haqq berkata...

tunggu ek fara..
huhuhuhu :P