Khamis, 15 Disember 2011

Hello Disember!

Assalammualaikum..

Hello Disember!

p/s : Hutang cerita berlaga perut dengan Umi Payin tak siap lagi. Tunggu ya Payin :)

- Mak Haqq

Rabu, 30 November 2011

WW #04

Assalammualaikum..

Mood Mak hari ini kerana rindukan Haqq


MMS yang dikirim Abah pagi tadi. 
Haqq seronok di kampung Abah lupakan Mak. Sobs :(


- Mak Haqq

Rabu, 23 November 2011

WW #03

Assalammualaikum..


Sumber dari Umi Payin

- Mak Haqq

Khamis, 17 November 2011

Patutlah Haqq Senyap Je, Rupa-rupanya..

Assalammualaikum..

Selalunya bila waktu tengahari Sabtu atau Ahad..
lepas semua orang kenyang makan tengahari..
Mak akan menghabiskan masa depan lappy pusaka ni..
sementara Haqq pula Mak biarkan dia bermain-main sebelah Mak..

Di tepi meja inilah Haqq selalu bermain sambil menemani Mak

Itu pun kalau Abah bekerja pada minggu tersebut..
tapi bila Abah cuti...
kami bertiga tak lepas peluang untuk tidur secara berjemaah..
hahahaha.. :P

Tapi jangan ingat Mak tak layan si Haqq tu..
sambil Mak surfing dan menaip..
Mak pun turut serta main tembak-tembak dengan Haqq tau.. :P

Haqq akan datang ke arah Mak sambil cakap "Mak tembak Mak. Pom pom"..
kemudian Mak kenalah pura-pura mati lalu baring di lantai..
nanti Haqq akan datang dan terus selamatkan Mak..

Bukan selamatkan Mak dengan kaedah CPR..
tapi Haqq akan peluk Mak sambil berkata "Ayang Mak"..
nah, hiduplah semula Mak Haqq ni.. :P

Begitulah sebaliknya..
Mak kena kerah tembak Haqq sampai mati..
bila dia terlentang tu...
kenalah Mak peluk dan sayangkan si masam tu..

Kadangkala Mak sengaja tak nak hidupkan dia tu..
nanti mulalah dia panggil "Mak ayang cepat"..
nasib kamu lah Haqq dapat Mak pembuli macam ni.. :P

Tapi ada satu hari tu..
lepas dah puas main tembak-tembak dengan Mak..
tetiba Haqq senyap je..

Mak pun hairan ke mana si Haqq ni pergi..
nak kata dia kacau Tok Mak dalam bilik..
atau kacau Tok Abah menonton TV kat bawah tu..
Mak tak dengar pula suara mereka bergurau senda..

Rupa-rupanya..

Memula Mak jenguk dari tepi je.

Kemudian Mak berdiri kat tangga pun Haqq tak sedar lagi

Tengah sibuk main kotak kasut.

Sampaikan kasut Mak berterabur sampai bawah

Kutip apa lah tu sampai tak nak toleh Mak

Memula nampaklah senyumnya tu.

Kemudian nak rampas pula kamera ni.

Sebenarnya, Mak sedang tunggu Haqq mengantuk..
sebab tu Mak biarkan dia main sampai penat..
hehehehehe.. :P

Selepas cubaan merampas kamera dari tangan Mak..
Mak pun ajak Haqq masuk bilik..
buatkan susu dan terus baring atas katil..

Nah, tak habis lagi susu tu...
mata Haqq pun dah terpejam..
itu tandanya memang Haqq penat sangatlah tu.. :P

Bila Haqq dah tidur tu..
barulah Mak kemas semua dan sambung semula kerja yang tergendala tadi..
agak-agaknya Mak sambung apa ya?
sambung tidur sebelah Haqq lah.. :P

- Mak Haqq

Rabu, 16 November 2011

Happy Birthday Abah

Assalammualaikum..

Alhamdulillah, hari ini genap Abah berumur 30 tahun..
eh Abah dah 30 lah.. 
hehehehe.. :P

Mak memang jarang belikan Abah hadiah..
dari zaman bercinta sampailah sekarang..
sebab selalunya bila Mak belikan sesuatu tu..
bukannya sempena birthday Abah pun.. 

Cuma pada 2009 yang lalu..
Mak jadikan kelahiran Haqq sebagai hadiah birthday Abah pada tahun itu..
aci tak ek? :P

Tapi kasih sayang Mak pada Abah sentiasa mekar dari sejak bercinta sampailah sekarang..
dan InsyaAllah hingga nafas Mak terakhir..
cewah.. :P
Mak sentiasa mendoakan segala kebaikan dan kejayaan untuk Abah..
tak kiralah ketika di dunia dan untuk akhirat nanti..
Amin... :)

Happy Birthday Abah..!! <3

p/s : Abah sentiasa kacak di mata Mak tau :)

- Mak Haqq

Isnin, 14 November 2011

Terlalu Banyak dan Terlalu Sedikit

Assalamualaikum..

Sebenarnya terlalu banyak untuk dikongsikan bersama semua..
tetapi malangnya terlalu sedikit masa untuk digunakan untuk meng"update" blog ini..
haih... :(

Lebih lagi tentang pertemuan empat mata yang berperut buncit..
nanti-nantilah je lah Mak curi masa yang ada ni ya..
tapi Mak harap jangan ada yang serik menunggu pula :)

Abang Long Haqq :)

Jumaat, 28 Oktober 2011

Kenapa Saya Suka Baca http://myaishah.blogspot.com/?

Assalammualaikum..

Hari ini Mak nak beritahu kepada semua orang..
kenapa Mak suka baca blog Mama Nahsriq, Aishah ni :)

Sebenarnya Mak mula mengikuti Aishah semasa dia sedang sibuk membuat persiapan perkahwinannya pada 2009 yang lepas..
macam-macam Aishah cerita mengenai persiapannya tu di http://14mac2009.blogspot.com..
kebetulan pula tarikh tersebut juga merupakan tarikh perkahwinan salah seorang rakan wanita kegemaran Mak..
iaitu Mama Rafiqin, Zakiah.. :)

Oh ya, Aishah telah mengikat janji sehidup semati bersama Wahid yang kacak tau :)
dengan ikatan suci itu mereka telah dikurniakan 2 orang cahaya mata..
dan seorang lagi masih bermain ski di dalam perut Mama dia tu.. :P

Tetapi Allah terlebih dahulu menjemput puteri pertamanya semasa masih didalam kandungan Mamanya lagi..
betapa sedih dan lajunya Mak menitis air mata setelah mengetahui berita tersebut..
apatah lagi Aishah dan suami..
kebetulan pada masa tu Mak masih dalam pantang..
jadi Mak terasa sangat dengan kehilangan tersebut.. :(

Minta maaf ya Aishah kerana pada masa tersebut..
Mak tidak mengirimkan kata-kata semangat melalui komen-komen di entri Aishah..
maklumlah pada masa itu..
Mak agak kurang berinteraksi sesama rakan blogger..
dan itu kesilapan Mak :(

Alhamdulillah, Allah telah mengurniakan seorang anak lelaki yang sangat comel..
Muhammad Anas Nashriq bin Abdul Wahid pada 25hb Ogos 2010 lalu..
dan sekarang pun Aishah sedang menunggu kehadiran orang baru.. :)

Erm, Mak teruskanlah kenapa Mak suka sangat membaca hasil nukilan Mama Nashriq ni ya?
ini adalah kerana Mak merasakan Aishah ni seorang yang matang..
walaupun lebih muda dari Mak.. :)

Kata-katanya kadang-kadang membuatkan Mak tersentuh hati..
dan adakalanya menyedarkan Mak untuk memperbaiki diri sendiri..
apa yang perlu diperbaiki itu..
biarlah Mak seorang je yang tahu ek :)

Ada masa entri Mama Nashriq ni..
membuatkan Mak ketawa seolah-olah beliau sedang bercerita depan Mak..
dengan ayatnya yang mudah difahami dan cara penceritaan yang sangat menarik..

Buat masa ini Mak sudah 2 kali bertemu dengan beliau..
di rumah beliau yang terletak di Tiram..
minggu depan mereka akan berpindah ke Kuarters Pendidikan di Larkin pula..
tak sabar rasanya nak melawat rumah baru mereka sekeluarga..

Bukan setakat tak sabar nak melawat rumahnya sahaja..
malahan Mak tak sabar menunggu kelahiran adik Nashriq..
yang dijangkakan pada bila-bila masa je ni.. :P

Tapi kan walaupun dah 2 kali bertemu..
Mak masih lagi tiada gambar kami berdua..
alahai itu yang paling yang tak seronok sekali.. :(

Apa lagi ek..
alahai Mak ni memang tak pandai nak karang ayat formal ni..
maklumlah dah lama tinggalkan sekolah..
cewah, alasan je tu..

Minta maaflah ek Mama Nashriq sebab hari ini baru berkesempatan Mak siarkan entri ni..
padahal dah ada dalam draft ni pun..
kebelakangan ini Mak macam busy skit.. :P

Akhir sekali Mak doakan segala kebaikan dan kebahagian untuk Aishah sekeluarga tau..
InsyaAllah kita akan bertemu lagi dalam masa terdekat ni ya..
masa tu Mak nak ambil gambar banyak-banyak dengan Aishah..
eh Abang Nashriq dan Adik Nashriq pun sama juga tau.. :)

Aidilfitri 2011 :)

Al-fatihah buat bidadari syurga, 
Nur Anis Nashrah binti Abdul Wahid

- Mak Haqq

Khamis, 13 Oktober 2011

Haqq Berjumpa Dengan Imaan Kenyit

Assalammualaikum..

Ini ada lagi satu cerita lama..
yang Mak dah peram..
asyik peram je..
nanti dah lari fakta orang cakap Mak menipu pula..
adeh.. :P

Pada bulan lepas..
Mak telah berlaga pipi dengan Mak Neng dan anak daranya si Imaan Kenyit tu..
matilah Mak sebab panggil Fad, Mak Neng.. :P

Kami berjumpa mereka di Mom & Baby Expo 2011 di Danga City Mall, JB..
itupun kebetulan Fad mengikut suaminya outstation di JB..
kalau tidak, entah bilalah Mak dapat berjumpa Fad lagi..

Oh ya..
ini merupakan kali kedua Mak berjumpa Fad..
kali pertama dulu adalah dalam 4 atau 5 tahun yang lepas..
macam Fad beritahu dalam entrinya yang lepas tu.. :)

Masa itu kami semua masih single lagi tau..
dan sudah tentunya masing-masing masing kurus.. :P
tapi kalau nak diikutkan pada masa tu..
kami bukannya kenal sangat pun..

Fad turun Kuantan untuk menemani adiknya si Ofa tu..
berjumpa dengan rakan Myspacenya iaitu Aunty Rhona..
Mak pula menyibuk nak ikut Aunty Rhona tu..
kebetulan Mak pun kenal jugak dengan Ofa..
tapi taklah rapat seperti Aunty Rhona dengan Ofa.. :)

Meh kita cuci mata tengok si Imaan Kenyit ni..
kenapa Mak panggil Imaan Kenyit?
sebab bila kita minta Imaan tunjukkan mana mata..
bukan dia tunjukkan dengan jari dia..
tapi dia MENGENYITKAN mata dia yang besar tu..

Cubaan Imaan menjadi Ju-On

Geram betul Mak dengan Imaan ni..
cheecky sangat tau..
kedua belah mata Imaan pandai kenyit tau..
kan Imaan kan.. :)

Sampaikan dalam perjalanan pulang pun..
Abah masih bercerita tentang keletah Imaan  tu..
aik Abah, suka ye kalau ada anak dara..?
InsyaAllah nanti ya Abah.. :)

Memula Imaan masih diam lagi..
biasalah anak daralah katakan...
kemudian barulah Imaan menunjukkan aksinya..
berjalan sana sini..

Bukan main suka si Imaan ni bila tengok belon..
asyiklah minta Abi ambilkan belon untuk dia.. :)
Haqq pula memang sangat takutkan belon..
terbalik sudah.. :P

Haqq bukannya nak tengok kamera pun :(

Tiada satu pun gambar yang sempurna. 
Kebanyakkan Haqq sibuk korek hidung.LOL

Adalah dalam 3 jam kami bersembang..
kemudian Mak minta izin nak pulang dulu..
kali ini kena balik awal sebab sepupu Mak, Cik Ali buat jamuan makan..
ini baru betul..
bukan macam entri yang lepas tu..
sorry ya.. 

Lagipun kesian pula Fad dan suami..
sebab mereka nak ke Melaka pula selepas kami berlaga pipi tu..
kalau mereka lewat gerak ke Melaka...
sudah tentu mereka akan sampai pada waktu malam..

InsyaAllah nanti kita berjumpa lagi ya Imaan..
tapi bila tu Mak pun tak pasti lagi..
sebab Fad kata lepas ni dah tak turun JB dah..
nampaknya kami pula kena ke KL la yek.. :P

- Mak Haqq

Rabu, 12 Oktober 2011

WW #02

Assalammualaikum..


Scary tak? 

- Mak Haqq

Jumaat, 7 Oktober 2011

Haqq Ke Majlis Ulangtahun Nashriq Yang Pertama

Assalammualaikum...

Wah, mood bercerita sudah datang..
hari ini Mak nak bercerita tentang Majlis Ulangtahun Nashriq Yang Pertama..
yang sudah hampir sebulan berlalu yang telah diadakan pada hari Sabtu, 10 September yang lalu..

Ini merupakan perjumpaan kami yang kedua selepas BGWS dulu tu..
lokasi BGWS adalah di rumah Aishah sendiri..
terdapat persamaan perjumpaan dulu dan sekarang tau..
dimana dulu kami sekeluarga juga yang pertama sampai dan balik awal..
dan cuaca pada hari kejadian adalah hujan..

Tapi Alhamdulillah..
majlis dulu dan sekarang telah berjalan dengan meriah..
walaupun kami sekeluarga terpaksa pulang awal..

Bukan apa..
kami terpaksa bergegas balik ke Pontian semula sebelum pukul 5 petang..
sebab Cik Ali, sepupu Mak ada buat sedikit jamuan di rumah Tok Lom tu..

Setibanya kami di sana..
Aishah masih belum siap lagi..
maklumlah mak pengantin..
sudah tentunya Aishah sibuk ke hulu-hilir bagi memastikan semuanya telah siap dihidangkan untuk tetamu nanti.. :)

Bila masuk je ke perkarangan rumah Aishah..
Mak teruja betul kerana dalam keadaan berbadan dua tu..
sempat lagi dia menyediakan dekorasi yang menarik bagi majlis si Nashriq tu..
Wahid, Ayah Nashriq pun tak kurang sibuknya tau..
dia lah yang menampal banner dan belon di luar rumah tu.. :)

Bila kami sampai..
orang yang pertama Mak cari adalah Nashriq..
hehehehehe...
sorry ya Aishah, Mak cari Nashriq dulu.. :P

Geram sungguh Mak dengan Nashriq ni..
bila dukung dia..
punyalah keras dan tegap..
rasa macam nak kunyah je dia ni..
nyum nyum..!!!

Nashriq pun kelihatan gembira sangat..
sebab ramai yang melayan dia..
Nashriq jadi geram bila tengok abang-abang berlari sana sini..
sebab dia tak dapat nak kejar dan berlari sama.. :P

Banyak juga menu yang Aishah hidangkan pada hari tu...
ada Nasi Ayam, Mee Hoon Goreng Cina, Puding Cocktail dan kuih tradisional iaitu Kuih Kaswi..
memang sedap semuanya tau..
tapi Mak tak sempat nak jamah Puding Cocktail sebab sibuk bersembang.. :P

Tapi yang paling Mak terkilan sangat tu..
tiada satu pun gambar Mak bersama Aishah mahupun Nashriq..
disebabkan asyik makan dan makan dan makan..
sampai terlupa nak bergambar... :(

Mau taknya kami asyik makan je..
sudahlah tengah hujan..
makanan pun sudah siap dihidangkan di atas meja dan masih panas-panas lagi..
jadi berdongdang sayanglah perut kami ni minta diisi..
hahahaha.. :P

Kalau nak tahu..
Haqq makan nasi ayam sampai bertambah tau..
bukan main lagi Haqq mengunyah nasi yang disuap Abah.. :)

Eh, Aishah pun ada sediakan makanan yang digemari oleh kanak-kanak juga tau..
ada Rocky, ada Choki-choki..
dan sekali lagi Mak tak sempat nak rembat tu semua..
alahai..asyik terlupa je nak makan..
tapi kalau Mak yang makan...
confirm habis sebelum tetamu lain sampai..
lagipun semua tu kan untuk kanak-kanak... :P

Tetamu yang rasmikan hidangan yang ada.. :P

Besar betul kek Nashriq.
 Malangnya kami tak sempat menjamah sebab dah balik dulu sebelum acara kemuncak iaitu memotong kek.

Sebelum kami bergerak pulang..
Aishah sempat berikan Haqq goodie bag yang diisi dengan coklat dan keropok..
hahahaha..
yang dalam goodie bag itu semua Mak sempat makan sebelum Abah dan Haqq makan..
jangan marah ya Haqq.. :P

Kad yang terselit dalam goodie bag dan Mak masih simpan :)
Peh, berabuk keyboard :P

Terima kasih buat Aishah dan Wahid..
kerana menjemput kami untuk memeriahkan majlis Nashriq ini..
minta maaf kerana kami tidak dapat tunggu sampai akhir majlis..

InsyaAllah, bila adik Nashriq dah ada..
kami akan datang melawat ya.. 
nanti bolehlah Mak buat entri khas untuk adik Nashriq..

Akhir sekali..
Selamat Ulangtahun yang Pertama Muhammad Anas Nashriq..
kami sekeluarga mendoakan agar segala kebaikan, kesihatan yang sempurna dan berpanjangan mengiringi Nashriq sepanjang hayat.. :)

p/s : Aishah, minta izin curi 2 keping gambar itu ya.. :)


PEMBETULAN : 


Ahad, 09 Oktober 2011 - 14:00pm
Alahai sebenarnya kami terpaksa pulang awal bukan sebab Cik Ali buat jamuan tu...
tapi sebenarnya disebabkan Mokngah dah nak balik Penang semula pada petang tersebut..
itulah siapa suruh peram lama-lama cerita..
kan dah terpesong sedikit ceritanya..
Mak baru perasan tadi..
minta maaf ya semua..
adeh... :P

- Mak Haqq

Rabu, 5 Oktober 2011

WW #01

Assalammualaikum..



Orang lain dah post WW (Wordless Wednesday) untuk keberapa puluh kali ntah agaknya..
Mak pula baru nak buat ni..
seronok juga ya bila dapat post sekeping gambar tanpa menulis apa-apa pun...
erk, tapi Mak dah menulis seperenggan juga ni..
tak mengapa kan :)

Ahad, 2 Oktober 2011

Haqq Sudah 2 Tahun

Assalammualaikum..

Alhamdulillah..
Sudah 2 hari Syawal meninggalkan kita..
bermakna juga sudah 2 bulan Cerita Tentang Haqq ini terbengkalai..
isk, isk lama juga ek.. :P

Sebelum Mak bercerita lagi..
kami sekeluarga ingin memohon ampun dan maaf..
kepada semua kawan-kawan dan saudara mara kami..
kerana mesti ada kami membuat kesilapan secara lansung atau pun tidak..

Walaupun bulan Syawal dah berlalu..
rasanya tidak salah kan kalau kami memohon maaf sekarang..
daripada tak memohon lansung kan..
hehehehe.. :)

Entri yang lepas..
Alhamdulillah, pada Syawal yang kedua..
bersamaan 31hb Ogos 2011 yang lepas..
genaplah Haqq berumur 2 tahun.. :)

Sempena Hari Raya, Sempena Mokngah dan Mokcu Haqq akan pulang ke sekolah semula..
setelah 4 bulan membesarkan diri di rumah... :P
sempena 5 orang abang Haqq bersaudara beraya di Johor..
(nanti Mak ceritakan tentang mereka berlima ni ek)
dan sempena Haqq 2 tahun..

Jadi TokMak Haqq telah berbesar hati untuk membuat satu jamuan kecil..
pada hari Jumaat, 9 September yang lalu..
para tetamu yang dijemput adalah di kalangan saudara-mara dan kenalan terdekat je..
minta maaflah ya kawan-kawan Haqq yang berdekatan..
sebab Mak tak berkesempatan untuk menjemput kamu semua ke jamuan ini..

Almaklumlah semuanya ditaja penuh oleh TokMak..
jadi Mak seganlah nak jemput ramai-ramai.. :P
InsyaAllah ulangtahun Haqq yang akan datang nanti..
Mak akan pastikan semua kawan-kawan Haqq dijemput nanti ya..
macam sambutan ulangtahun Nashriq dan Myiesha yang pertama..
yang pernah kami hadiri dulu tu.. :)

Menu utama adalah Satay Ayam Kota Tinggi..
walaupun satay ini kecil-kecil dan comel je..
tapi rasanya memang sedap.. :)

Selain itu ada juga Mee Goreng Sedap TokMak..
dan Kambing Bakar yang telah di taja oleh parents abang Haqq berlima tu :)
serta buah-buahan yang manis-manis belaka..

Oh ya..
tak lupa sebiji kek yang dibeli pada petang tersebut..
pada mulanya Mak tak plan pun nak beli kek..
tapi dah alang-alang kononnya hendak menyambut birthday Haqq ni..
belilah kami sebiji kek kecil.. :)

Meh kita layan gambar pula ek..
tak banyak gambar yang diambil..
yang ada ni hasil tembakan Cik Aten yang baru belajar menembak pada waktu malam..
so agak gelap sedikit..

Tak mengapalah Cik Aten..
nanti Cik Aten belajar lagi ya..
bolehlah kita ramai-ramai berposing sakan depan senapang Cik Aten tu ya :)

Antara makanan yang dihidangkan dan tetamu yang hadir

Siap ada mercun lagi.. :P

Menu utama adalah Satay Ayam Kota Tinggi..!!

Kambing Bakar...!!!! :)

Hasil dari tembakan Cik Aten. Terima kasih Cik Aten :)

Hahahaha..mana ada api nak tiup Haqq

Mak tolong potongkan kek ye Haqq.

Haqq dan Cik Opie :)

Cik Aten masih belajar lagi untuk menembak di malam hari. Chiayok..!!

Jutaan terima kasih buat Tok Mak untuk jamuan kecil ini..
juga buat Ibu dan Ayah Panglima untuk bebuahan dan kambing yang Mak sentiasa nantikan.. :)
dan tak lupa juga tetamu yang telah hadir bagi memeriahkan jamuan tersebut..
InsyaAllah, lain kali Mak pula akan menaja sepenuhnya ya.. :)

Akhir sekali..
Selamat Ulangtahun Yang ke-2 Muhammad Nurhaqq..
Abah dan Mak sentiasa mendoakan segala kebaikan, kejayaan, kesihatan yang sempurna dan berpanjangan sepanjang hidupmu, Haqq :)

p/s : Terkilan sebab masa jamuan Nashriq yang lalu, kami takda bergambar bersama pun. :(

- Mak Haqq

Jumaat, 22 Julai 2011

Kenapa Mak Tak Sabar Hendak Sambut Raya?

Assalammualaikum..

Diam tak diam sudah masuk bulan Julai pun..
kemudian lagi 2 minggu kita semua nak sambut puasa kan?
isk, tak sabar Mak nak tunggu raya tau..

Eh puasa pun belum..
Mak dah sibuk-sibuk nak beraya..
hehehehe.. :P

Raya tahun ini merupakan kali ke 3 Haqq sambut raya..
tahun pertama dulu kami masih dalam pantang lagi..
tahun kedua iaitu pada tahun lepas..
Haqq baru je pandai bertatih jalan..

Tapi tahun mesti lagi best..
sila nyanyi jingle iklan Myvi baru tu ya.. :P
kenapa mesti lagi best..?!

Ini disebabkan pada hari raya ke-2 nanti..
InsyaAllah, Haqq akan genap 2 tahun..
wah, dah bujang dah anak Mak ni.. :)

Tak payahlah Mak susah-susah nak sediakan makanan..
sebab ketupat rendang dan kuih-kuih raya kan ada..
tinggal Mak belikan Haqq kek je..
hehehehehe.. :P

InsyaAllah kalau Mak ada rezeki lebih..
Mak jemputlah kawan-kawan Haqq yang berdekatan..
untuk sambut birthday Haqq, ye nak..

Oh ya, rasanya masih belum terlewat lagi Mak dan Haqq..
nak ucapkan tahniah pada MyieshaNashriq dan Dani..
kerana masing-masing akan bertukar tittle..
menjadi Kak Long dan Bang Long :)

Bila turn Haqq nak jadi Bang Long..?!
hahahaha..
itu kena tunggulah dulu ek :)

Hobi terbaru Haqq ialah mengikut Abah dan Cik Ali memancing 
tapi ini gambar lama.

- Mak Haqq

Khamis, 23 Jun 2011

Rindu Semuanya

Assalammualaikum..

Alhamdulillah kami sekeluarga dalam keadaan sihat..
Mak rindu sangat nak berceloteh disini..
ada banyak cerita dan perangai Haqq yang semakin nakal ni.. 

Mak masih seperti dulu..
cuma mood hendak bercerita tu..
dah sembunyi entah ke mana..
semenjak Mak bekerja semula awal Mei lepas.. :(

Namun dalam kesibukan kerja yang Mak suka ni..
Mak tetap singgah sebentar untuk membaca cerita tentang kawan-kawan Haqq..
tapi Mak memang tak sempat nak memberi komen..

Oh ya..
kerja baru ni Mak sangatlah seronok dan membuatkan Mak sibuk setiap hari..
sampaikan bawa balik kerja dan sambung di rumah pula..
sebab itulah Mak memang tak berkesempatan nak berdondang sayang..
lepak lama-lama di FB ataupun blog seperti dulu..

Walaupun Mak sibuk dan tak sempat nak bersembang macam dulu..
Mak tetap rindukan dan selalu ingat kawan-kawan Haqq yang nakal tu semua..
dan Mak harap kawan-kawan Haqq pun tidak melupakan Haqq juga ya.. :)

InsyaAllah..
bila ada masa terluang lagi Mak akan kembali bercerita semula seperti dulu ya..
ini pun homework Mak tersadai kat tepi lappy Mokngah ni... :P

Semoga semua kawan-kawan Haqq sentiasa dalam sihat dan ceria ya..
dan juga jangan nakal-nakal tau..
tapi kalau tak nakal bukan budak namanya kan.. :P

Mak dan Haqq

p/s : Mokngah, saya pinjam lappy kamu ya. Lappy pusaka tu dah beratlah nak kena format semula.. :P

- Mak Haqq

Rindu Semuanya

Assalammualaikum..

Alhamdulillah kami sekeluarga dalam keadaan sihat..
Mak rindu sangat nak berceloteh disini..
ada banyak cerita dan perangai Haqq yang semakin nakal ni.. 

Mak masih seperti dulu..
cuma mood hendak bercerita tu..
dah sembunyi entah ke mana..
semenjak Mak bekerja semula awal Mei lepas.. :(

Namun dalam kesibukan kerja yang Mak suka ni..
Mak tetap singgah sebentar untuk membaca cerita tentang kawan-kawan Haqq..
tapi Mak memang tak sempat nak memberi komen..

Oh ya..
kerja baru ni Mak sangatlah seronok dan membuatkan Mak sibuk setiap hari..
sampaikan bawa balik kerja dan sambung di rumah pula..
sebab itulah Mak memang tak berkesempatan nak berdondang sayang..
lepak lama-lama di FB ataupun blog seperti dulu..

Walaupun Mak sibuk dan tak sempat nak bersembang macam dulu..
Mak tetap rindukan dan selalu ingat kawan-kawan Haqq yang nakal tu semua..
dan Mak harap kawan-kawan Haqq pun tidak melupakan Haqq juga ya.. :)

InsyaAllah..
bila ada masa terluang lagi Mak akan kembali bercerita semula seperti dulu ya..
ini pun homework Mak tersadai kat tepi lappy Mokngah ni... :P

Semoga semua kawan-kawan Haqq sentiasa dalam sihat dan ceria ya..
dan juga jangan nakal-nakal tau..
tapi kalau tak nakal bukan budak namanya kan.. :P

Mak dan Haqq

p/s : Mokngah, saya pinjam lappy kamu ya. Lappy pusaka tu dah beratlah nak kena format semula.. :P

- Mak Haqq

Isnin, 16 Mei 2011

Bila Haqq Mula Menangis

Assalammualaikum..

Asyik tengok muka Haqq tersenyum tersengih je kan..
kali ini Mak nak tunjukkan muka Haqq bila menangis pula..
tak comel langsung kalau mamat ni menangis..

Selalunya bila masa Haqq menangis..
Mak tak sempat nak capai kamera..
tapi kebetulan masa kami mengikut Tok Abah dan Tok Mak ke Jb..
dapat pula Mak merakamkan aksi menangis Haqq ni.. :P

Pada masa tu Mak dan Haqq tinggal dalam kereta je..
sebab Haqq dah tertidur masa belum sampai destinasi lagi..
nak kejutkan dia kesian pula..

Kemudian tiba-tiba je Haqq bangun dan merengek..
bila Mak offer Haqq susu dan air..
Haqq tak nak siap tepis lagi tangan Mak..
dari merengek sikit-sikit terus teriak menangis..

Mak nak dukung dan peluk Haqq..
sebab nak pujuklah si Haqq ni..
itupun Haqq tak nak juga..

Naik pening juga kepala Mak ni ..
memikirkan apa yang Haqq nak sebenarnya..
menangis macam kena pukul bantai..

Bila semua tak nak..
Mak pun biarkan Haqq menangis pepuas..
nanti kalau Haqq dah penat..
diamlah dia tu nanti.. :P
(dalam hati sedih juga sebab biarkan macam tu)




Betul sangkaan Mak..
yang Haqq akan berhenti menangis sendiri..
TAPI untuk seketika sahaja.. :P

Bila Mak tanya Haqq, "Dah?"
berikutan Haqq dah berhenti menangis tadi..
terus Haqq sambung menangis semula...

Mak pun terus Off kamera dan offer susu tadi..
dengan pantasnya Haqq menyambar botol susu tu..
dan minum dengan lajunya.. :P

La, nak susu rupanya si Haqq ni..
tadi Mak offer kamu tak nak..
agaknya dah kehausanlah tu..
sebab menjerit masa menangis tadi..

Mak pun pangku, peluk dan cium Haqq semasa dia menyusu tu..
alahai kesiannya anak Mak ni..
menangis sampai bengkak mata..
hidung pun dah tersumbat dengan hingus meleleh..

Maafkan Mak ya Haqq sebab biarkan Haqq tadi..
bukan Mak tak nak pujuk kamu pun..
tapi Haqq yang jual mahal tadi..

Tentu ibu-ibu semua pernah mengalami situasi yang sama macam Mak kan..
agaknya macam mana ibu-ibu semua..
mengatasi anak-anak yang merajuk tak tentu pasal macam Haqq ni?
nanti kongsilah dengan Mak ya,, :)

p/s : Selamat Hari Guru kepada semua pendidik di Malaysia :)

- Mak Haqq

Selasa, 10 Mei 2011

Kembali Sibuk

Assalammualaikum..

Wah lama juga Mak tak bercerita di sini kan..
minta maaflah jika ada yang tertunggu..
harapnya kawan-kawan Haqq tak jemu menunggu kami :)

Alhamdulillah..
kami sekeluarga dalam sihat..
Mak harap kawan-kawan Haqq dan keluarga pun sihat juga..

Kenapa Mak agak lama tidak bercerita?
sebenarnya sudah 2 minggu Mak bekerja semula..
setelah hampir setengah tahun menjadi surirumahtangga :)

Jadinya jadual Mak seharian telah bertambah ketat dan sibuk..
mujur waktu bekerja Mak bermula dari 8.30 pagi hingga 5.00 petang..
manakala hari Sabtu dan Ahad bercuti :)

Sebenarnya ada banyak cerita yang Mak nak kongsikan...
tapi bila dah bekerja semula ni..
masa macam tak cukup je..
itupun dapat jengah sekejap ke blog orang lain..
nak tinggalkan komen pun tak sempat.. :(

Padahal sebelum menjadi surirumah tu..
Mak dah pernah kerja pun..
agaknya sebab dah lama sangat duduk rumah..
jadi kekok nak uruskan masa seperti dulu kot :P

InsyaAllah, lepas ni Mak akan cuba mencuri masa untuk bercerita lagi ya..
oh ya, Selamat Hari Pekerja dan Selamat Hari Ibu..
terima kasih juga kerana sudi ke Cerita Tentang Haqq.. :)

Gambar lama pada Februari 2011

- Mak Haqq

Rabu, 27 April 2011

Tidaklah Tebal Mana Pun

Assalammualaikum..

Semasa kami ambil angin petang pada hari Haqq duduk di celah dahan pokok..
Abah dan Mak telah berpakat untuk membuli Haqq..
kami dengan sengaja telah menanggalkan sandal Haqq..
dan menyuruhnya berjalan di atas batuan reflexsologi..

Kenapa kami buli Haqq suruh berjalan di atas batuan tu?
sebab kononnya kami nak test ketebalan tapak kaki Haqq..
sebelum ni, Haqq bukan main laju je lari di atas jalan tar depan rumah..
pada waktu tengahari semasa matahari membahang di langit pula tu..

Tak rasa panas ke tapak kaki kamu tu Haqq?
masa Mak nak kejar Haqq pun..
Mak terpaksa patah balik pakai selipar..
sebab tak tahan panas..

Kawasan yang telah ditanam batuan refleksologi

Langkah dimulakan dengan kaki kanan

Sakit ke Haqq?

Aik, di atas batuan ni pun kamu cuba menonjet ke Haqq?

Itu dah rasa sakitlah tu sebab tu dah tukar laluan.. :P

Tapi masih bersemangat menghabiskan satu pusingan :)

Close up batuan refleksologi tersebut.

Hahahahaha..
nampaknya tapak kaki kamu tidaklah tebal Haqq..
tak sampai 5 langkah pun..
kamu sudah sudah menukar ke laluan yang tiada batu.. :P
(Eleh Mak pun macam itu juga apatah lagi kamu yang masih kecil mestilah rasa sakit)

Bila dah habis beberapa pusingan..
(baca : tanpa memijak batuan refleksologi)..
Haqq dah mula bosan dah..
dikutipnya pula batu yang ada di tepi kawasan Abah dan Mak sedang duduk berdating..
lalu berangan menjadi Incredible Hulk :P

Eleh setakat batu kecil bolehlah kamu angkat macam tu Haqq

Macam-macam perangai kamu ni Haqq..
ada je yang membuatkan Abah dan Mak tersenyum bila kenangkan kembali..
tapi banyak juga perangai yang membuatkan kami geram.. :P

Betullah kata orang-orang tua..
membesarkan anak ini memerlukan kesabaran yang tinggi..
kalau sudah hilang sifat sabar tu..
itu yang sampai ada kes dera mendera ni..
(Kadang-kadang Haqq pun kena juga sedas dua dengan Mak)

InsyaAllah Mak dan Abah serta ibu bapa kawan-kawan Haqq semua..
dikurniakan kesabaran yang tinggi dan berpanjangan..
sampailah mereka semua ni dewasa.. :)

Sudah penat bermain.. 
Mak upah Haqq dengan sebotol air ribena yang dibawa dari rumah..
bukan main laju je minum air kegemaran dia tu.. :P

Haus ya Haqq :)

Eh, perasan tak pokok di belakang Haqq tu..
rendah je kan pokoknya.. :)

- Mak Haqq

Isnin, 25 April 2011

Zirafah Di Atas Pokok

Assalammualaikum..

Zirafah di atas pokok?
eh, mana boleh zirafah panjat pokok..
zirafah kan besar dan berleher panjang..
jadi kalau zirafah hendak makan dedaun atas pokok tu..
zirafah hanya perlu memanjangkan lehernya sahaja..

Macam ni.

Tetapi semasa kami sekeluarga mengambil angin petang di tepi laut Pontian..
Mak telah ternampak "anak zirafah" di atas pokok..
bila dah nampak perkara pelik macam ni..
kita jangan lupa ambil gambar untuk jadikan bukti ya.. :)

-
-
-
-
-
-
-
-

Steady je "anak zirafah" ni duduk :)

"Anak zirafah" cuba menggapai bunga-bunga yang kemerahan itu

Eh senyum-senyum pula "anak zirafah" ni :P

Cubaan untuk melompat tetapi "abah zirafah" sudah menyambutnya :)

Sekarang sudah jelas terbukti bukan..
ada "anak zirafah" di atas pokok..
hahahahaha.. :P

Oh, mintak maaf ya ibu-ibu kawan-kawan Haqq ni semua..
Mak telah menggelarkan Haqq "Anak Zirafah"..
bukan Mak nak samakan Haqq dengan haiwan tersebut..
cuma kebetulan pula si Haqq memakai baju yang mempunyai gambar zirafah.. :P

Nampak tak gambar zirafah dalam bulatan tu.

Pokok ni rendah je sebab itu Abah berani dudukkan Haqq di celah dahan tu..
lagipun Abah berada betul-betul di bawah Haqq tu..
siap sedia mana tau Haqq nak terjun ke bawah..

Kalaulah pokok tu dahannya rendah je..
tentu Haqq boleh panjat sendiri..
budak-budak sebaya Haqq kan suka memanjat..
panjat katillah, kerusilah..
macam kawan Haqq yang bernama Aip ni yang suka panjat kabinet tv.. :P

- Mak Haqq