Selasa, 31 Ogos 2010

setahun sudah!

Assalammualaikum..



yay..!!
hari ini haqq telah genap setahun..
cepatnya masa berlalu..
rasa macam baru je bersalin tadi..

alahai dah besar rupanya anak mak ni..
isk rasa macam tak percaya je haqq dah setahun..!!
dah bujang dah anak mak ni.. :)

mak masih ingat lagi detik-detik nak bersalin dulu..
segala memori itu masih segar lagi dalam ingatan mak..
dan akan kekal sepanjang hayat mak..

Muhammad Nurhaqq ku sayang..
abah dan mak sentiasa mendoakan segalanya yang terbaik untukmu..
insyaAllah kami akan memenuhi setiap keperluanmu, anak..

sesungguhnya kehadiranmu anugerah yang terindah dalam kehidupan kami berdua.. :)

p/s : Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke53, Malaysia..!

- mak haqq

31 Ogos 2009

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 53 tahun untuk Malaysia...
"Tanggal 31 ..bulan 8,57....hari mulia...hari yang bahagia..." Sememangnya bila tiba bulan Ogos sahaja, lagu ini pasti terukir di bibir setiap rakyat malaysia..mana tidaknya masa untuk menyambut hari yang cukup istimewa buat semua rakyat Malaysia..bebas dari dijajah dan berdiri atas kaki sendiri...sememangnya walaupun kebanyakan daripada kita lahir selepas merdeka tetapi dalam setiap jiwa rakyat malaysia sememangnya ada perasaan gembira bercampur hiba mengenangkan perjuangan dan pengorbanan untuk menuntut Kemerdekaan....

Tapi hari ni abah haqq taknak cerita pasal Kemerdekaan Negara..tetapi ingin berkongsi pengalaman yang cukup manis dan pahit dalam menempuh satu lonjakan dalam kehidupan..
Ini merupakan pengalaman yang cukup berharga dan sememangnya akan dilalui oleh setiap insan yang bergelar seorang suami apabila gelaran "suami" bertukar kepada "ayah" @"bapa"dan yang sewaktu dengannya....

Hari ini genaplah Setahun umur Muhammad Nurhaqq Bin Asrin..seorang bayi yang dilahirkan pada 31 ogos 2009..memberikan satu anugerah yang cukup berharga..tidak dijual dimana2 pasaraya diseluruh negara...terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada mak haqq Nurul Hayaty Bt Md Mohpty kerana melahirkan seorang bayi lelaki yang cukup sihat dan cukup sifatnya..alhamdulillah kepada yang maha Pencipta kerana memberikan satu lagi kehidupan di atas muka bumi-Nya ini..

Pengalaman yang cukup mendebarkan apabila saat menunggu masa kelahiran seorang insan yang bergelar manusia ke atas bumi ini. Masa itu tiada apa yang difikirkan di kotak pemikiran selain tentang isteri dan anak yang bakal dilahirkan...perasaan gembira bercampur resah...apapun sentiasalah berdoa dan berzikir memuji keagungan Yang Maha Esa....memohon kepadaNya memberikan semangat dan kekuatan kepada seorang ibu yang bertarung nyawa untuk melahirkan satu nyawa..walaupun cara kelahiranya tidak seperti normal, abah haqq tidak pentingkan semua itu yang penting mak haqq dan haqq selamat...Syukur Alhamdulillah...

Genap Setahun Muhammad Nurhaqq memberikan abah haqq seribu pengalaman yang berharga..melihat seorang anak membesar memberi kebahagian kepada sebuah keluarga..walaupun si haqq nie kecik tapi alhamdulillah haqq nie tak banyak ragam..kadang2 tu biasalah...namapun budak...apapun abah tetap sayangkan haqq dan mak haqq tau..

Disini abah ingin mengucapkan..."Selamat hari lahir"..."Selamat hari lahir".."Selamat hari lahir muhamaad nurhaqq"... "Selamat hari lahir..

Alhamdulillah abah haqq cukup bersyukur mempunyai sebuah keluarga yang bahgia..semoga ianya kekal untuk selama-lamanya..

Akhir kata Kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri...kepada semua umat Islam di seluruh dunia amnya dan di seluruh Malaysia Khasnya..



-abah haqq-

Jumaat, 27 Ogos 2010

tambah lagi 2

Assalammualaikum..



dah tambah lagi 2 batang gigi :)


p/s : jangan ingat mak dah tambah anak lagi tau.. :P

-mak haqq

selamat datang Nashriq

Assalammualaikum..



Muhammad Anas Nashriq bin Abdul Wahid

tahniah buat aunty aishah telah selamat melahirkan nashriq secara normal pada 25hb Ogos lalu :)

p/s : ni yang teringin nak bersalin lagi ni.. :P

- mak haqq

Isnin, 23 Ogos 2010

genggam erat

Assalammualaikum...

gara-gara lupa bawa stroller dia..
haqq menjadi meragam yang tak pernah dibuatnya..
dukung tak nak..
susu pun tak nak..

bila check pampers tak pula penuh...
bila mak nak dukung,menjerit tak nak dengan mak..
haqq nak abah je yang dukung dia..
hiks,selamat mak.. :P

ceritanya macam ini..
2 minggu lepas..
selepas menghantar mokcu di Terminal Larkin..
kami pun ke JB City Square (CS)..
kononnya hendak mencari baju raya abah..

bila dah nak sampai CS tu..
mak tergerak tanya abah bawa tak stroller haqq bawah tangga tu?
boleh abah lupa pula..
jawabnya memang abah la yang kene dukung haqq nanti.. :P

masa mak sedang belek-belek baju haqq..
mula dah mengamuk dia..
serba serbi tak kena..
naik penat abah melayan haqq..

akhir sekali..
bila lalu sebelah tiang yang display belon..
terus abah cabutkan sebatang dan bagi dia pegang..

itu pun masih lagi menangis,merengek..
sampailah haqq tertidur di bahu abah..
sambil mengenggam erat batang belon.. :)

bila dah penat buat perangai terus tertidur..

belon inilah yang berjaya memujuk haqq :P

bukan main kuat haqq genggam..

alahai kesiannya anak mak ni..

penat kan abah? :P

nasib baik bila dah settle semua..
barulah si masam ni bangun..
nasib baik juga bila dah bangun tak meragam lagi.. :P

p/s : pesanan buat abah,lain kali jangan lupa ya.nanti abah la yang kene layan haqq :P

- mak haqq

Ahad, 22 Ogos 2010

mak sayang tok abah..!!

Assalammualaikum..

sedang mak sibuk surfing..
terjumpa pulak blog aunty aqila ni..
lalu tersentuh dengan entrynya yang ni..

"Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal.."

terima kasih abah kerana menjaga dan mendidik alom selama ini..alom sayang sangat abah..!!!

- mak haqq

Khamis, 19 Ogos 2010

siapakah yang merindui siapa?

Hari nie abah haqq ada masa kelapangan untuk menaip sesuatu pada blog haqq nie asyik mak haqq je kan.Sesekali ada masa boleh jugak selitkan 2 @ 3 entry kalau ada kesempatan..

sebelum tu abah haqq dah keluarga ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat islam di seluruh malaysia khususnya dan diseluruh dunia amnya....Selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak....p/s: Kepada ketua2 keluarga jangan lupa membayar zakat ok....(diharapakan membayar lebih awal supaya dapat diagihkan kepada yang sepatutnya)..."abah haqq pun belum bayar lagi sebenarnya"....bisik2.

Disini abah haqq ingin bercerita tentang mak haqq dan haqq..sebenarnya mak haqq nie memang seorang yang sangat manja..(macam haqq jugak) kalau jauh sikit je siaplah hp tu..selang 3 minit je mesti ada msg..tak boleh lambat2 balas nanti mulala pk yang bukan2..sebenarnya mak haqq nie memang sayangkan abah haqq...Tetapi mak haqq tak boleh lawan sayang abah haqq kat mak haqq sebanyak mana mak haqq sayang...abah haqq mesti sayang lebih dari itu....heheh..

Kekadang bila abah haqq keje out-station atau keje malam,terpaksa la tinggal 2 beranak je...sian jugak kan..tapi nak buat macam mana dah kerja kan..apapun sebenarnya abah haqq memang rindu kan 2 beranak nie walaupun pergi kerja...abis kerja je mesti nak terus balik umah(nak sampai cepat je).Dulu masa bujang lainla.Bila dah kawen nie lain je jadinya..

Apa pun abah haqq memang sayangkan mak haqq dan haqq sampai bila2..kalau bergaduh tu biasalakan...adat rumahtangga..kita hendaklah saling tolak ansur..jangan la sampai tak bertegur sampai 3 hari tak baik tau...apapun abah haqq harapkan kebahagian dalam semua rumahtangga di seluruh dunia walaupun kekadang rumah skarang dah takda tangga..hehe.

Apa pun abah haqq nak ucapkan sesuatu pada mak haqq....


I love u so much...

I love u so much...

I love u so much...




-abah haqq.

Rabu, 18 Ogos 2010

mungkin salah satu sebabnya kot..?!

Assalammualaikum..

kelmarin masa tokmak kemas almari dapur..
tokmak terjumpa akar fatimah nek hendom..
alhamdulillah..
jumpa jugak akhirnya..

dah setahun akar tu dalam almari dapur..
puas kami cari tapi tak jumpa..
ingatkan dah terbuang..

bila dah jumpa tu..
terus pulangkan semula pada nek hendom..
bagi sesiapa yang tak kenal siapa nek hendom tu..
beliau adalah babysitter mak masa kecil dan juga merupakan babysitter haqq tau :)

seperti yang sedia maklum..
haqq dilahirkan melalui c-sec..
kalau nak tau pengalaman bersalin mak..
rujuk semula la tentatif kelahiran haqq 1,2,3 dan 4.. :P

pada pendapat mak la kan..
mungkin salah satu sebab mak kena c-sec adalah kerana akar fatimah ni..
eh mak tak salahkan pun akar fatimah ni..
cuma kesilapan menyimpan air rendaman akar fatimah ni je..

akar fatimah yang tokmak rendamkan sejak awal mak dimasukkan ke wad di Pontian lagi..
memang dah kembang sekembang-kembangnya bila direndam..
cuma silapnya bila dah minum air rendaman tu...
mak terus tutup bekas minuman tu.

ini lah rupa akar fatimah sebelum direndam..

bekas air inilah digunakan untuk merendam akar fatimah tu..

rupa akar fatimah bila dah kembang.sumber gambar dapat dari sini bila digoogle :)

rupa-rupanya..
kita tak boleh tutup bekas minuman tu..
orang tua-tua cakap bila kita tutup..
jalan pun tertutup juga..
walaupun akar fatimah dah kembang..

patut la mak kene c-sec..
mak ada dengar nurse cakap masa dia periksa tu..
haqq masih jauh lagi..
haqq tak jumpa jalan keluar la ni agaknya.. :(
alahai kesiannya anak mak ni..

sepatutnya dibuka begini..


bukan ditutup begini..

cerita yang mak kongsikan ni..
terpulanglah pada diri masing-masing untuk mempercayainya atau tidak..
kalau dari segi sains lain pula puncanya..

walauapapun mak tetap bersyukur sangat..
sebab semuanya telah selamat..
akar fatimah ni kan alternatif lain untuk memudahkan kita bersalin.
mak anggap mak takda rezeki untuk bersalin secara normal kali ini..
mana tau rezeki adik-adik haqq pula kan..?! :P

p/s : sempat pesan pada nek hendom nanti nak pinjam lagi.. :P

- mak haqq

Selasa, 10 Ogos 2010

haqq ada pesanan

"Selamat Menyambut Ramadhan buat kawan-kawan abah dan mak...!!!"

Rabu, 4 Ogos 2010

si juling air

Assalammualaikum..



perhatikan gambar kat atas tu..
mak rasa haqq ni ada juling air la..
kan?

mak pernah dengar orang tua-tua cakap..
juling air ni memang akan terjadi pada semua budak-budak..
termasuk kita masa dulu-dulu..
tapi bila dah besar nanti akan hilang dah julingnya tu..
eh, ye ke?

masa mula-mula mak dan abah perasaan perkara ni..
naik cuak dan takutlah kami ni..
yela sebab masa mak pregnant dulu..
mak rajin buat mata macam tu..

mak kan suka buat lawak sengal kat semua orang..
sesiapa yang rapat dengan mak..
tentu tau perangai mak yang sengal ni kan..?

tapi mak perasan budak-budak lain tak pulak macam tu la pulak..
em, tak mengapa lah haqq..
mak sentiasa doakan segala kebaikan yang ada di dunia dan akhirat..
semuanya untukmu, haqq.. :)

walauapapun mak tetap bersyukur sangat..
sebab haqq dilahirkan dengan cukup sempurna sifatnya..
Alhamdulillah.. :)

p/s : pengajarannya jika mak pregant lagi,jangan nak buat perangai tak senonoh tak kira la berbentuk lawak atau tidak.. :)

- mak haqq

Isnin, 2 Ogos 2010

1 month left

Assalammualaikum..

wah...!!!
lagi sebulan haqq nak setahun..
sekejap je rasanya.. :)

kuat la tu kononnya angkat bantal.. :P

p/s : mak sengaja pakaikan stokin macam itu sebab hari hujan dan seluar pun labuh.. :P

- mak haqq